Röntgenfoto bij Tandheelkunde Tandheelkunde de Woudvaart
Woudvaart website wave 3.png

Röntgenfoto's

Het onderzoeken van interne structuren van uw gebit

Over

Over röntgenfoto's

In sommige gevallen kan de tandarts de conditie van het gebit niet met het blote oog zien. Daarom maakt hij gebruik van röntgenfoto’s. Op deze manier kan hij onder andere de stand van wortels van tanden en kiezen en de gezondheid van het kaakbot bekijken en onderzoeken op gaatjes.

Noodzaak van röntgenfoto's

De tandarts onderzoekt de mond met een spiegeltje en een sonde (dit is het 'haakje'). Hiermee kan de tandarts echter alleen de buitenkant van de tanden en kiezen en het tandvlees zien. Soms is het nodig om ook 'in' de kiezen en het kaakbot te kijken. Bijvoorbeeld omdat de tandarts vermoedt dat er gaatjes onder een vulling of kroon zitten. Röntgenfoto’s zorgen dus voor tijdig ingrijpen in gevallen dat nodig is, en vermindert de kans op ongewenste schade door een voortschrijdend ziekteproces (tandbederf, verlies botweefsel etc.) of een onnodige behandeling.

Noodzaak

Wanneer worden röntgenfoto's gemaakt?

Wanneer?

Risico's van röntgenfoto's

Iedereen staat dagelijks bloot aan achtergrondstraling uit bijvoorbeeld de aardbodem en het heelal. De hoeveelheid straling waaraan we worden blootgesteld verschilt per gebied. In Nederland ontvangen we minder straling dan in bijvoorbeeld hooggelegen en bergachtige oorden. Bij het maken van röntgenfoto's bij Tandheelkunde de Woudvaart wordt een minimale hoeveelheid straling gebruikt. Hierdoor is de kans op nadelige gevolgen voor de gezondheid gering. De hoeveelheid straling is bijvoorbeeld te vergelijken met de hoeveelheid straling die u oploopt tijdens een wintersportvakantie van 14 dagen. Uiteraard overwegen wij elke keer bij straling, hoe gering ook, het nut van de röntgenfoto tegen de risico's. De kans bestaat dan namelijk dat een ontsteking of een andere tandheelkundige afwijking niet of te laat ontdekt wordt.

Risico's

Röntgenfoto's bij zwangerschap

Omdat we alleen röntgenfoto’s van uw gebit maken, zal de straling niet in de buurt van uw ongeboren kind komen. Hierdoor is het mogelijk om ook tijdens uw zwangerschap veilig röntgenfoto’s te maken. Uiteraard wegen we deskundig af of de foto noodzakelijk is en/of het beter na de zwangerschap kan plaatsvinden. Dit zullen we altijd met u overleggen.

Kostenbesparing van röntgenfoto's

Röntgenfoto’s maken het mogelijk om problemen aan uw gebit tijdig te ontdekken. Dit voorkomt dat deze problemen zich verergeren en tot (hogere) onnodige kosten leiden. Hoe eerder deze problemen ontdekt worden, hoe lager de uiteindelijke behandelkosten uitvallen.